Till dig som skrev Uti Östersjöns mörka djup

Bäste sångförfattare
Jag undrar bara om du är medveten om att du traumatiserade mig som barn? Det är så att jag alltid varit en stor djurälskare, och din sång den gjorde mig lika ledsen varje gång vi sjöng den. Och tro mig, vi sjöng den ofta på dagis. Jämt. Och jag led. Rakt ur minnet minns jag texten såhär, med reservation för eventuella fel:

Uti Östrersjöns mörka djup
simma lilla sillen han var så sjuk
han hade flunsa som han fått under isen
han kämpa tappert men kom aldrig fram

Riktigt hur tänkte du när du skrev en barnvisa om en stackars fisk som aldrig kom fram utan dog under isen? Den stackars lilla sillen. När jag var fyra år gammal skrev jag en cover på din sång. Såhär låter den (det är samma melodi):

Uti Östrersjöns mörka djup
simma lilla sillen han var så sjuk
han hade flunsa som han fått under isen
han kämpa tappert å så kom han fram!

Kom igen, barnvisor ska sprida glädje och hopp. Inte påminna de stackars barnen (läs: mig) om sillars dödlighet. Snälla, ändra i texten en gång för alla.

Vänligen,
Ylva

Kommentarer
Postat av: Gullefjun

Instämmer.

Den som tycker om den sången är en ond, OND människa.

2008-08-24 @ 21:24:55
Postat av: Evelina

sången fortsätter med fler verser och i dem så kommer han fram till slut, med mediciner och allt...

2009-04-28 @ 08:38:15
Postat av: Tim

Ut i Östersjöns dunkla djup



simmar lilla sillen han var så sjuk, han hade



flunsan som han fått under isen, han



kämpa tappert, men kom aldrig fram..



Medicin gjorde sillen frisk



plötsligt blev han Östersjöns friskaste fisk,



han var så



glad att slippa va´under isen, den som



kämpar tappert kommer alltid fram.



Där har du din lilla barnvisa som inte alls är slutar olyckligt

2009-11-05 @ 17:23:25
Postat av: Japp

Men för helvete, kom in i matchen. Jag äter sill väldigt ofta. Väldigt många gör det. Och vet du, den där gulliga kycklingen åt jag upp igår. Nej jag är inte ond.

2013-10-11 @ 09:23:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0